13.9.2024 Tanja Keskitalo
Kuvat: Möysän Musaklubi & HNRI
Case Möysän Musaklubi - 3D-mallintaminen osana tapahtumia
Möysän Musaklubi, tutummin Mössö, on jo 14 vuoden ajan ollut Päijät-Hämeen merkittävimpiä tapahtumajärjestäjiä. Yritys tunnetaan erityisesti aiemmin Möysässä toimineen, ja nykyisin Hämeenkadulla sijaitsevan musaklubin keikoista, joissa esiintyy vuosittain noin 50–60 Suomen eturivin artistia. ”Meillä vierailee tänä vuonna noin 45 000 asiakasta, joka on kokonaisuutena saman kokoluokan tapahtuma kuin esimerkiksi Salpausselän kisat”, yrittäjä Antti Puhakka kertoo.
Mössö on vahvasti paikallinen toimija Lahden alueella, mutta sen tapahtumiin saapuu asiakkaita ympäri Suomea. Puhakan perheyhtiö on laajentanut toimintansa yksityis- ja yritystilaisuuksiin, joita se järjestää vuosittain jopa 50, myös pääkaupunkiseudulla. ”Yritystilaisuudet ovat meille tärkeä osa liiketoimintaa, ja niiden merkitys on vain kasvanut pandemiavuosien jälkeen”, Puhakka selvittää.
Ammatilliset työkalut ja digitaalinen kehitys
Mössö on viime aikoina ottanut merkittäviä askeleita digitaalisen kehityksen saralla. Yritys lähti mukaan Digitaaliseen tapahtumamuotoilu -hankkeeseen saadakseen käyttöönsä ammattimaisia työkaluja tapahtumien suunnitteluun ja visualisointiin. ”Meille on tärkeää pystyä räätälöimään tapahtuma asiakkaan tarpeiden mukaan, olipa kyseessä iso konsertti tai intiimi yritystilaisuus”, Puhakka korostaa liiketoiminnan arvoja.
DigiTM:n kautta yrityksen henkilökunta oppi hyödyntämään SketchUp-ohjelman avulla 3D-mallinnusta tapahtumien ja tapahtumatilojen suunnittelussa, mikä on helpottanut erityisesti suurten tapahtumien järjestelyjä. Esimerkiksi XXL Mössö festivaalin tapahtuma-alueen Mukkulan tapahtumapuiston mallinnus mahdollisti sen, että tapahtuman järjestäjät, asiakkaat ja turvallisuusviranomaiset pystyivät näkemään alueen selkeästi jo etukäteen. ”3D-mallinnus on tänä päivänä todella tärkeää, ja se helpottaa kommunikointia eri sidosryhmien kanssa”, Puhakka kertoo.
Janina Puhakka, yksi Mössön ydintiimin jäsenistä, kertoo, että 3D-työkalut ovat erityisen hyödyllisiä tapahtumien kalustuksen suunnittelussa. ”Kun meillä on esimerkiksi yksityistilaisuus, pystymme helposti laskemaan, kuinka monta pöytää mahtuu tilaan ilman, että määrää tarvitsee arvailla. Tämä on erityisen tärkeää, kun suunnitellaan tapahtumia, joissa asiakasmäärät voivat vaihdella muutamasta kymmenestä useisiin tuhansiin.”
3D-visualisoinnin hyödyt asiakassuhteissa
Vaikka 3D-mallinnusta ei tarvita ihan jokaisessa tapahtumassa, työkalun potentiaali asiakassuhteiden vahvistamisessa on selvästi nähty. ”Olemme käyttäneet 3D-mallinnusta muutamissa myyntitilanteissa, ja pelkästään tieto siitä, että meillä on 3D-osaamista ja voimme tarvittaessa mallinnuksen tehdä, on ollut iso plussa asiakkaille”, Antti Puhakka kertoo.
Tulevaisuudessa Mössö aikoo laajentaa 3D-visualisoinnin käyttöä entisestään, erityisesti festivaalien ja muiden suurten tapahtumien markkinoinnissa. ”Kun asiakas näkee konkreettisesti, miltä tapahtuma-alue näyttää ja millaiset fasiliteetit siellä on, madaltaa se kynnystä ostaa lippu”, Antti Puhakka sanoo. Visualisointi auttaa myös erottumaan kilpailijoista ja varmistamaan, että tapahtumat vastaavat asiakkaiden korkeita odotuksia. Puhakan sanojen mukaan kuluttajat ovat nykypäivänä entistä ”mustasukkaisempia vapaa-ajastaan”, harkiten entistä tarkemmin, millaiseen tapahtumaan he aikaansa ja rahojaan käyttävät, ja tässä kaikki ennakkotieto vahvistaa päätöksen tekoa.
Koulutuksen tarpeet ja tulevaisuuden kehitysaskeleet
Mössön tiimi oli tyytyväinen DigiTM-projektiin ja sai paljon irti 3D-mallinnuksen koulutuksesta. ”Me itseasiassa olimme juuri ennen projektitiimin yhteydenottoa keskustelleet, että tätä me tarvitsisimme. Koulutus oli todella kattava ja antoi meille tarvittavat työkalut. Toki ohjelmaan jäi vielä paljon itseopittavaa”, Janina Puhakka summaa. Teknologian kehittyessä Mössö aikoo jatkossakin hyödyntää innovatiivisia ratkaisuja varmistaakseen paikkansa tapahtuma-alan kärjessä.
Tutustu Mössön tarjontaan: www.moysa.fi
Projektitiimi summaa:
Möysän Musaklubi on vakiinnuttanut asemansa tapahtumajärjestäjänä. Projektiin osallistumisen kautta yritys on upeasti siirtynyt digiaikaan hyödyntäen 3D-mallinnusta tapahtumiensa suunnittelussa ja myynnissä, tuoden merkittäviä etuja sekä asiakassuhteiden hoitoon että tapahtumien järjestelyyn. Me projektitiimissä uskomme, että tulevaisuudessakin Mössö jatkaa kehitystään teknologian saralla, tarjoten asiakkailleen entistäkin parempia tapahtumakokemuksia!