Uutta näkökulmaa tapahtuma- ja markkinointityöhön 3D-mallinnuksella

”Olin hieman epäileväinen, voiko 3D-mallinnuksen oppia hyvin lyhyessä ajassa. Lopulta se oli niin käytännönläheistä, että pystyin jo tekemään perusasioita heti ensimmäisen koulutuksen jälkeen. Toki tähän vaikuttaa kouluttajien ammattitaitoinen ote opettamiseen", kertoo Anniina Sjöholm.

Digitaalinen tapahtumamuotoilu tarjoaa koulusta tapahtuma-alan yrittäjien lisäksi alalla toimiville sekä 3D-tapahtumatilasuunnittelusta kiinnostuneille henkilöille. Anniina Sjöholm toimi vuosia tapahtuma-alalla mm. Lahden Sibeliustalolla sekä Helsingissä Finlandia-talolla, Wanhassa Satamassa sekä Musiikkitalolla. Tällä hetkellä hän työskentelee liiketoiminnan kehittämisen sekä markkinoinnin ja viestinnän tehtävissä kaasuyhtiö Lindellä. Yrityksellä on asiakkuuksia myös Päijät-Hämeessä.  

Vaikka Sjöholmilla on pitkä kokemus tapahtuma-alalta, ei hän ollut aiemmin käyttänyt 3D-mallinnusohjelmia, digitaalinen tapahtumamuotoilu -projektin avatessa hänelle täysin uuden digitaalisen maailman. ”Olin seurannut vierestä, kun puolisoni mallinsi talomme sen remontoinnin yhteydessä, mutta en ollut koskaan itse edes avannut 3D-ohjelmaa,” hän taustoittaa jatkaen: ”Halusin nyt itse nähdä, kuinka oppisin tuottamaan materiaaleja, joka olisivat nykyistä visuaalisempia ja informatiivisempia.”

Yllättävän helppo oppimiskokemus

Koulutuspäivässä hän yllättyi siitä, kuinka vaivattomasti perusasiat ja uuden taidon omaksui. ”Olin hieman epäileväinen, voiko 3D-mallinnuksen oppia hyvin lyhyessä ajassa. Lopulta se oli niin käytännönläheistä, että pystyin jo tekemään perusasioita heti ensimmäisen koulutuksen jälkeen. Toki tähän vaikuttaa kouluttajien ammattitaitoinen ote opettamiseen. Pienellä aikapanoksella opin paljon,” hän kertoo tyytyväisenä

Laajemmat käyttömahdollisuudet

Vaikka projektimme keskittyy tapahtuma-alalle, ja Sjöholmin nykyinen työympäristö teollisuudessa ei välttämättä näyttäydy perinteisenä tapahtuma-alana, 3D-mallinnus on osoittautunut hyödylliseksi myös siellä. Erityisen innostunut Sjöholm on 3D-mallinnuksen soveltamisesta turvallisuussuunnitteluun teollisuusalueilla. ”Usein yritykset ostavat ulkopuolisilta isoja mallinnusprojekteja, mutta ne vanhenevat nopeasti, kiinteistömassan muuttuessa. Kun oppii itse tekemään yksinkertaisempia malleja, voi niitä päivittää itse, säästäen yrityksen sekä aika- että raharesursseja. Lisäksi meillä tekniset piirtäjät suunnittelevat kaasusuunnitelmia hyvin isoihin kiinteistöihin, mutta ne ovat teknisiä piirustuksia. 3D-kuvilla asiakas voisi saada vielä paremman käsityksen tilatusta kokonaisuudesta, ja yksinkertaistettuja malleja on helppo käyttää markkinointimateriaaleissa,” korostaa Sjöholm eri tilanteisiin sovellettavan konkreettisen taidon arvoa.

”Tilamallintaminen yksinkertaistaa ja parantaa viestintää tapahtumien ja turvallisuuskäytäntöjen osalta myös teollisuusympäristöissä. Tapahtumana nähdään usein jokin elämyksellinen vapaa-ajan tapahtuma kuten iso konsertti tai yrityksen juhlat, mutta esimerkiksi tehdashuoltojen yhteydessä tapahtuva seisokki on iso teollisuustapahtuma, jossa on tärkeää visualisoida mm., miten parakit rakennetaan, miten kulkuneuvot liikkuvat alueella turvallisesti, miten ihmiset hahmottavat väliaikaisrakentamisen eli missä kohdassa tarvitaan vaikkapa opaste. Meillä on paljon otettavaa tapahtuma-alalta,” muistuttaa Sjöholm kollegoidensa työskentelevän samanlaisten asioiden kanssa kuin perinteiset tapahtumanjärjestäjät.

Oppimiskokemus antoi Sjöholmille rohkeutta hyödyntää 3D-työkaluja myös vapaa-ajalla mm. nuorkauppakamarin järjestötoiminnassa, jossa tapahtumat ovat osa toimintaa. ”Oli helppoa nähdä heti mahdollisuuksia hyödyntää tätä osaamista laajemmin,” hän kertoo

Tapahtumien tekijän ja ostajan tehokas työkalu

Sjöholm suosittelee koulutuksia kaikille, jotka haluavat kehittää osaamistaan nopeasti ja käytännönläheisesti 3D-mallinnuksen saralla sekä nähdä sen hyödyt omassa työssään, alasta riippumatta. ”Näin jälkikäteen ajateltuna olisipa ollut niin kätevää, kun tapahtuma-alavuosinani minulla olisi ollut SketchUp -osaaminen käytössä. Miten helppoa olisikaan ollut näyttää asiakkaille, miltä tapahtumatila tulee näyttämään. Näin asiakkaan olisi ollut helpompi sanoittaa, että he haluavatkin jotain muuta tai että ollaan oikealla tiellä – erityisesti, kun tapahtumatiloja käydään katsomassa ehkä vain kerran tapahtumaa, jos sitäkään.

”Nyt, kun olen itse ostajan asemassa, tiedän sen olevan jatkossa paljon yksinkertaisempaa sekä fiksumpaa. Osaan valita kumppaneita, joilla on tarjota tilamallintamista, tai voin itse päivittää heidän kuviaan tai tehdä jopa ennakkokuvat tapahtumatuottajille itse,” summaa Sjöholm päättäen innostuneena: ”Minulle heräsi koulutuksen jälkeen myös ajatus siitä, miten virtuaalitapahtumiemme taustatkin olisivat mallinnettavissa. Ne ovat ihan oma taiteenlajinsa, mutta jos mallintaisi erilaisia huoneita, nauhoittaisi videon siitä, kuinka liikutaan huoneesta toiseen puhujien välissä, toisi se varmasti WOW-efektin monelle katsojalle!”

Projektitiimi summaa:  

Anniina Sjöholm on erinomainen esimerkki siitä, kuinka projektien avulla voi oppia nopeasti uuden taidon sekä tilamallintamisen perustaidot. Projektiin osallistuminen on tuonut Sjöholmille monipuolisen työkalun niin markkinointiin kuin tapahtumien järjestämiseen. Tämän tyyppiset nopeat oppimiskokemukset antavat ihmisille mahdollisuuden kehittää itseään jatkuvasti ja ottaa uusia taitoja käyttöön omassa työssään ja vapaa-ajallaan, avaten uusia ovia digitaaliselle luovuudelle. Meille erityisen ilahduttavaa oli kuulla, että koulutuksemme antaa merkittävää hyötyä monenlaisissa tehtävissä, eri aloilla – ei vain tapahtuma-alalle.